Het hybride systeem dat Nissan gaat gebruiken werkt niet met een permanent
aangekoppelde elektromotor, maar kiest via een systeem van dubbele
koppelingen tussen benzine- en elektromotor.
Grotere besparing
Volgens Koichi Hayasaki, hoofd ontwikkeling van Nissan’s achterwielaangedreven
hybride systeem, levert dit een veel grotere besparing op. "Normaal
gesproken gaan autofabrikanten uit van circa 30 procent besparing bij een
‘full hybrid’, maar wij mikken op een winst van 60 tot 90 procent."
Lithium-ion
Het systeem van Nissan maakt gebruik van een lithium-ion accu die beter in
staat is om snel remenergie op te slaan en weer af te staan voor
acceleratie. Dat zou een koppelomvormer overbodig maken. Mede daardoor is
het systeem 30 kg lichter dan dat van Toyota. Nissan heeft zes jaar aan de
hybride aandrijflijn gewerkt.
Meer autonieuws op Carros.nl
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl